Onderhoudgerelateerde vragen

heel handige tip

Berichtdoor Freestyler op zo 17 aug 2008, 10:41

Nou bij deze dan een nieuw onderwerp aangemaakt vanwege de vele vragen die er zijn omtrent het elektrolytisch ontroesten.
Ben lekker bezig met de Kadett, maar zo kom ik niet aan werken toe

Wat je nodig hebt:
1. Te ontroesten onderdelen, die hebben de meesten onder ons genoeg, denk ik.
2. Een bak met water
3. Een zakje soda (te koop bij elke supermarkt)
4. Een metalen plaat die als tegenelektrode dient (ook wel anode genoemd)
Omdat de anode net zo hard wil gaan roesten als dat het te ontroesten onderdeel ontroest wordt, is het aan te bevelen om een anode van RVS (plaat) te nemen. Deze tast namelijk niet aan.
5. Een gewone 12V acculader die minstens 6A kan leveren.

Recept:
1. Vul de bak met lauw water los hierin een wat sodakristallen op. (1 of 2 kopjes op ca. 50 liter).
2. Plaats de anode in de bak met water/soda oplossing, de beste plaats is tegen de rand, omdat je er dan de minste last van hebt.
3. Plaats het te onroesten onderde(e)l(en) in de bak met water/soda oplossing. Het te ontroesten onderdeel en anode moeten elkaar "zien" dus tegenover elkaar plaatsen. Beste afstand tussen onderdeel en anode is ongeveer 10cm...15cm.
4. Sluit de PLUS pool aan op de anode en MIN pool op het te ontroesten onderdeel. Stekker van acculader in het stopcontact en onroesten maar.
Zodra het gaat borrelen en er ontstaat wit schuim, dan weet je dat je goed bezig bent. Na 12 uur is dit schuim wit/bruin van kleur!
5. Normaal gesproken is een onderdeel ontroest na ca. 12 uur, zo niet dan nogmaals 12 uur in het bad.

That's it!

Nogmaals een opmerking omtrent het elkaar raken van het te ontroesten onderdeel en de anode, dit mag nooit en te nimmer gebeuren!
Je kunt dan net zo goed beide polen van de acculader op het te ontroesten onderdeel aansluiten.
Je maakt dan kortsluiting en je acculader zal dit niet leuk vinden!

Bron: oldtimer opel forum
Laatst bijgewerkt door Freestyler op do 04 feb 2010, 12:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik ging lekker hard op de rotonde af, nam de bocht, ging rechtdoor, nam een lantaarnpaal mee, tikte tegen een muurtje, ging 3x over de kop, 4x in de rondte, en toen verloor ik de macht over het stuur.
Freestyler

Re: heel handige tip

Berichtdoor Jesper op wo 20 aug 2008, 23:36

Hey das een handige tip! Vooral als je wat kleinere onderdelen wil ontroesten.
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 156 1.8 TS '99
Afbeelding
Jesper

Berichtdoor Chaoth op zo 31 jan 2010, 20:07

Link werkt niet meer.
Van 0 naar 100 in 10,2 seconden ^^ :P
Chaoth

Berichtdoor Freestyler op zo 31 jan 2010, 22:35

Vind je het gek?
Het topic is van 2008...
Ik ging lekker hard op de rotonde af, nam de bocht, ging rechtdoor, nam een lantaarnpaal mee, tikte tegen een muurtje, ging 3x over de kop, 4x in de rondte, en toen verloor ik de macht over het stuur.
Freestyler

Berichtdoor Chaoth op di 02 feb 2010, 13:04

Wilde het alleen even melden :P
Van 0 naar 100 in 10,2 seconden ^^ :P
Chaoth

Berichtdoor WantedS13 op do 04 feb 2010, 11:32

Wel zonde, is het artiekel nergens anders meer terug te halen?
WantedS13
Beheerder

Berichtdoor Freestyler op do 04 feb 2010, 11:37

Zal ik me eens wat dieper in moeten gaan verdiepen als ik er iets meer tijd voor heb.

Ben nu bezig om alles geregeld te krijgen om de manta met alle sjit verhuisd te krijgen naar zimpelveld (kleine loods met stroom met evenveel plaats als nu met 2 garages zonder stroom :ugeek: )
Freestyler

Berichtdoor Freestyler op do 04 feb 2010, 12:16

Topic aangepast, om verdere problemen met verplaatsen aan de bron te voorkomen ;)
Freestyler

Keer terug naar Onderhoud

• BEZOEKERS

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Design by SiMOTiON PC Solutions